måndag 30 maj 2011

Nyföding

Äntligen fick lilla Elvira komma till oss!!

Hon föddes torsdagen den 26 maj kl 19:38 och vägde då 3180gram och var 50cm lång.


Förlossningen som jag minns det:

Mitt vatten gick redan på onsdagkväll runt halvsex tiden, och då det var grönfärgat fick vi åka in på en gång. Jag hade inga värkar och var rätt övertygad om att vi skulle få åka hem igen.

Men inte.. De kollade mig och bebisen noga och vid 22tiden togs beslutet om att vi skulle vara kvar över natten.

På morgonen satte de in dropp för att få igång värkarna eftersom ingenting fortfarande hade hänt och vattnet fortsatte läcka.

Det kom igång lite värkar, och jag hann prova både varma kuddar och tensapparaten som hjälpte ganska bra fram tills klockan var runt halv 3..

Strax därefter satte det igång ordentligt och jag gick från att varit öppen ett par centimeter till att helt plötsligt vara väl på gång, lustgas jatack!! Efter att jag fått tag i lustgasen försvann jag ganska mkt in i mig själv, så tidsuppfattningen försvann rätt rejält. Fick känslan av att vilja krysta alldeles förtidigt, så mina krafter var rätt slut den sista timmen. Barnmorskorna (för nu var de flera stycken hos mig) och läkaren började hota med sugklocka om inte bebisen tittade ut snart. Envis som en rödgris hittade jag lite krafter till och sen kom hon!

Total lycka! Och all smärta helt bortblåst! Fantastiskt!


Fick upp mitt slemmiga lilla barn på bröstet och såg in i hennes vackra ögon.. att min moderkaka sen vägrade komma ut struntade jag fullständigt i. Jag hade iaf inga krafter kvar att krysta ut den och barnmorskorna försökte hjälpa till på alla vis utan att lyckas. Till slut tog de beslut om operation eftersom jag dessutom blödde ganska mkt. Daniel fick ta sockersmulan och jag rullades iväg. Jag var aldrig ett dugg orolig eller rädd, för personalen var så enormt fantastisk både på förlossningen och operationen. De behövde inte söva mig under operationen, fast jag somnade nog faktiskt till ett tag.. :) Det var rätt skönt att tappa all känsel i benen och undre delen av kroppen vid det laget tack vare bedövningen.


Jag var tillbaka hos min lilla familj vid 22tiden och då blev hon mätt och vägd.
Jag har mått kanon hela tiden, och smulan med! Fast vi fick stanna på BB tills hon var över 2 dygn pga av infektionsriskerna vid så tidig vattenavgång. Inte förrens igår (söndag) vid 2tiden var vi äntligen hemma! Underbart!!






Alldeles alldeles ny!!


1,5 dygn och lite skeptisk..




Flirtar redan som 2dagars :)




Å så lite sovgympa..



Bild från idag, lite morgontrött men vaken efter frukost!





4 kommentarer :

  1. Så vacker, så vacker<3

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har fått bloggadress av Elviras mormor och vill säga grattis till en jättesöt dotter! Vi har fortfarande ca 1,5 månader kvar till det är dags. Hoppas vi kan ses allihop sen!
    Hälsningar
    Ylva

    SvaraRadera
  3. *suckar hänfört*

    Hon är verkligen helt underbart vacker och jag längtar efter att få träffa henne! Hur går det med storebror Argos?

    SvaraRadera