torsdag 4 april 2013

Bättre sent än aldrig? Samt gör inte som jag..

Kanske dax att visa vad Elvira fick i julklapp? Jag menar, det blir väl lagom när vi nu passerat påsken? 
Det blev lite mer av ett projekt än vad jag tänkt... I ärlighetens namn hade det varit lättare att börja från början..
Men jag startade glad ihågen med att köpa en leksaksspis från Micki:


Jag tänkte att det blir lätt att bara måla den vit, så den passar in med vårt kök eftersom tanken var att den skulle stå där. Det kanske tom går att spraymåla den? Det skulle ju gå jättefort!!

Och nej, det gick inte.. eller det täckte överhuvudtaget inte, så det fick bli penselmålning!
De tunna spånskivorna var väl okej att måla.. men sen sitter de ihop med hörnlister i plast..
Hmm... med en massa slipning fäste färgen till slut även där..
Nästa problem: dörren och ugnsluckan sitter oxå fast med plastlist.. som böjs!! Går ju inte alls att måla och tro att det ska se bra ut...färgen bara smulade sig när de torkat..
Sååå iväg till Clas Ohlsons för att köpa gångjärn..
Men då kom nästa käpp i hjulet: plastlisterna bygger ju upp luckan, så med gångjärn kommer det bli en luftspalt/tomrum på ena sidan.. suck!!
Bara att såga till egna luckor!! So  tur var hade vi lite material hemma, bla plexiglas så även ungsluckan blev ok.. Å sen var det bara att måla de nya bitarna!
Egna handtag hade jag ju köpt, och sen gjorde vi en baksida som vi fästa hela bygget mot, samt hylla och stång från ikea. På så vis kan vi flytta på allt utan att ha en hylla som sitter skruvad i väggen! Ibland är jag smart, ibland mindre smart...


Resultatet blev jättebra! Elvira älskar sin lilla kökshörna, och står gärna där och diskar eller lagar mat! Men som sagt.. vill ni göra en vit leksaksspis, köp en sån från början!! Alternativt bygg den från scratch... :D





2 kommentarer :

  1. Osåfint! Kan tro att Viran gillar att laga mat med mamma, när hon har en SÅ fin spis! (Fast jag fnissade lite åt beskrivningen om hur du slitit för att få till den så tjusig, får jag erkänna...! ;))

    SvaraRadera
  2. Men åh! Haha såå snyggt!! Men tack för förklaring. Jag hade tänkt måla om mitt kök lite snabbt också... tror jag hoppar över det!

    SvaraRadera